Oud-topman Martin Winterkorn van de Duitse autofabrikant Volkswagen wordt aangeklaagd omdat hij beleggers te laat heeft geïnformeerd over het dieselschandaal, zo berichten verschillende Duitse media maandag.

Volgend op een klacht van de Duitse toezichthouder Bafin, heeft justitie in Duitsland Winterkorn beschuldigd van marktmanipulatie. Dat wil zeggen: het niet tijdig informeren van beleggers over de financiële consequenties van het dieselschandaal.

Volkswagen heeft financiële markten op 22 september 2015 voor het eerst geïnformeerd over de affaire rond sjoemeldiesels, waarbij software werd gebruikt om milieutests te manipuleren.

Het onderzoek van justitie in Duitsland richt zich niet alleen op Winterkorn, maar ook op een tweede bestuurslid. Met klem benadrukt de Duitse justitie dat het hier niet gaat om de huidige president-commissaris Hans Dieter Pötsch die destijds financieel directeur van het Volkswagenconcern was.

Hoofdaanklager Klaus Ziehe wilde niet ingaan op de vraag of de tweede verdachte nog voor Volkswagen werkt of dat het om een oud-bestuurder gaat.

Plan Volkswagen om streep te zetten onder dieselgate

Volkswagen komt deze maand nog met een plan ter waarde van 10 miljard dollar (8,9 miljard euro) om in de VS van de ellende met dieselmotoren die onder de maat presteerden, af te komen.

Van het bedrag gaat 6,5 miljard dollar naar auto-eigenaren onder meer voor de aanpassing van dieselmotoren en 3,5 miljard gaat naar federale en Californische toezichthouders, meldde zondag persbureau Bloomberg die een anonieme bron citeert.

Uiterlijk 28 juni gaan advocaten van slachtoffers van de 'sjoemeldieselmotoren' het plan voorleggen aan de federale rechter in Californië die de claims bijhoudt. In het plan hoeven de auto-eigenaren hun diesel niet aan te laten passen, VW koopt of neemt desgewenst ook auto's terug.

Volkswagen sjoemelde met dieselmotoren, die lang niet zo zuinig bleken als klanten dachten. Het heeft tot een groot schandaal geleid en tot talrijke schadeclaims. De Duitse autogigant wil de zaken schikken. Een probleem is vooralsnog dat de Amerikaanse toezichthouders en milieudiensten nog niet akkoord zijn met de door VW voorgestelde aanpassingen.

Focus op elektrische auto's

Onlangs maakte Volkswagen al bekend zich meer te gaan richten op het maken van elektrische auto's en technieken als geautomatiseerd rijden. Daarmee wil topman Matthias Müller het sjoemelsoftwareschandaal achter zich laten. Komende jaren wil hij meer dan dertig elektrische modellen op de markt brengen. Volkswagen verwacht tegen 2025 jaarlijks zeker drie miljoen van dit soort wagens aan de man te brengen, goed voor een kwart van zijn totale wereldwijde verkopen.

Een en ander moet deels bekostigd worden door besparingen. Ook gaat het concern de productie van onderdelen voor zijn verschillende automerken samenvoegen. Volgens de Duitse krant Handelsblatt stopt het bedrijf ook met de productie van zo'n veertig modellen. Volkswagen heeft nu met merken als Seat, Skoda, Audi, Porsche en VW meer dan 340 modellen. Die variatie is volgens het bedrijf ,,te complex'', zo wist de krant.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl